nafo
Arabisk - العربية
Bildetema
Lexin-Ordbøker på nett
Flerspråkige Verb
Flerspråklige fortellinger
Matematikk begreper
Veiledning till foreldre
Tospråklige undervisningsopplegg
Tospråklig materiell

منحة جديدة للمدرسين ذوي الأقليات اللغوية لعام 2019.

 Stipendartikken20Startsidenمنحة جديدة  للمعلمين ذوي الأقليات اللغوية لعام 2019.

المعلمين من ذوي الأقليات اللغوية الذين لديهم مؤهلات من بلدانهم الأصلية يمكنهم تقديم طلب للحصول على منحة لمتابعة تكوينهم ليحصلوا على شهادة جامعية تؤهلهم للحصول على الإعتراف الرسمي في النرويج.

يجب على هؤلاء المدرسين الذين يرغبون في الحصول على هذه المنحة إرسال طلباتهم إلى مدير المدرسة التي يشتغلون فيها خلال أجل أقصاه 15 مارس 2019. وسيقوم المدير بإحالة الطلب إلى الجهات المسؤولة، أي مديرية التعليم بالنسبة للتعليم الابتدائي وتعليم الكبار، أو المقاطعة ب النسبة للمدرسة الثانوية،.كما يمكن أيضا للمعلمين في المدارس الخاصة إرسال طلباتهم إلى مدير المدرسة في المدرسة التي يشتغلون فيها

 لقراءة المزيد ومعرفة الوثائق المطلوبة إضغط هنا

Les om søknadsprosessen.
Behov for lærere med tospråklig kompetanse
I regjeringens integreringsstrategi for de neste fire årene, Integrering gjennom kunnskap, heter det at regjeringen vil øke bruken av tospråklig fagopplæring. I den forbindelse er det nødvendig at det ansettes tospråklige lærere med godkjent formell kompetanse. Tospråklige lærere er en ressurs for alle elever i en flerkulturell skole og spesielt for nyankomne elever som har behov for tospråklig opplæring.


Elever med rett til morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring
Ifølge Opplæringslovens § 2.8 og 3.12. har minoritetsspråklige elever rett til morsmålsopplæring, tospråklig fagopplæring eller begge deler, om de har behov for det. Målet med den tospråklige undervisningen er at den skal bidra til en faglig progresjon mens elevene er i en norskinnlæringsfase. Det er nødvendig at skoleledere og skoleeiere har bevissthet om nytten av denne opplæringen og ansetter tospråklige lærere med kompetanse (Integrering gjennom kunnskap s. 20). Les mer om særskilt språkopplæring.


Stipendordningen bidrar til økt kompetanse
Stipendordningen bidrar til at flere minoritetsspråklige lærere får formell kompetanse for undervisning i skolen. Stipendet kan innvilges for å gjennomføre studier som kan inngå i lærerutdanning som tilfredsstiller krav for tilsetting i undervisningsstilling.

Gå til utlysning og søknadsskjema.

nafo logo Innholdsansvarlig: Lene Østli , E-post: عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.   - www.morsmal.no