nafo
Pashto - پښتو

bildteman 1Bildetema er en bildeordbok med tekst og lyd på norsk og ulike morsmål. Bildetema er spesielt laget for flerspråklige barn og unge og kan brukes både i barnehage og grunnskole

Bildeordboken er delt inn i hovedtemaer som for eks. klær, natur og landskap, idrett og sport, pattedyr og insekter. Hvert hovedtema er igjen delt inn i ulike undertemaer. Du kan selv velge hvilke språk du vil ha med i din Bildetema

På oversiktssiden kan du klikke på temaet for den bildesiden du ønsker å se. Her kan du klikke på objektene for å høre hva objektene heter og hvordan de uttales, både på norsk og de språkene du velger. Klikk på hus-ikonet for å komme tilbake til oversiktssiden. Du kan veksle mellom språkene ved å klikke på klaffene som er til venstre på siden

.Trykk på bildet for å komme til Bildetema

 

image.png

♦  For å fremme og støtte begrepsinnlæring og begrepsforståelse

♦  For å utvide ordforrådet hos flerspråklige elever som får særskilt norskopplæring

 ♦  For å høre hvordan ord uttales på norsk og andre språk

 ♦  For å synliggjøre det språklige mangfoldet i klassen/barnegruppen

♦  For å støtte arbeid med lekser

♦  For å fremme et godt samarbeid med foresatte

♦  For å støtte kommunikasjonen i hverdagssituasjoner

♦  For å støtte elever med behov for tilpasset opplæring

image

  • Presentere Bildetema til foreldre og ansatte i barnehage og skole.
  • Bruke Bildetema i særskilt språkopplæring på skolene.
  • Bruke Bildetema der man trenger hjelp i hverdagssituasjoner.
  • Se på illustrasjonene, høre/øve uttale, se skrivemåte, veksle på morsmålet, norsk og andre språk
  • Bruke Bildetema for å lage fagtekster.
  • Lage memoryspill og ordkort.
  • Finne og skrive ned definisjoner på utvalgte bilder/begreper.
  • Elevene lager egen ordliste med illustrasjoner.
  • Lage lettleste bøker i emnene i temaene.
  • Veksle mellom, sammenligne skrivemåte og uttalemåte på norsk og morsmål og andre språk
  • Kopiere bilder fra bildetema.
  • Lage flerspråklige plakater i klassen.
  • Samarbeide med tospråklige lærere ved å lage ordlister.
  • Synliggjøre temasidene på skolens læringsplattform.
  • Lage plakat, hvor elevene må sette ordkort (f.eks. kroppsdeler på menneskekroppen)
  • Lage flerspråklig temaordbok/plakat.
  • Lage oppgaver hvor eleven må skrive inn ord som mangler, fylle ut, lage ferdig setninger.
  • Det kan jobbes individuelt og i grupper med bildetema etter klassens og elevenes behov.
  • Elevene kan bestemme selv hvor mange ganger vil de høre på ordet til de husker det, memorerer det.

pdfRefleksjonsoppgave til bruk av Bildetema

nafo logo Innholdsansvarlig: Lene Østli , E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.   - www.morsmal.no