nafo
Bildetema
Lexin-Ordbøker på nett
Flerspråkige Verb
Flerspråklige fortellinger
Matematikk begreper
Veiledning till foreldre
Skolekassa
Tospråklige undervisningsopplegg
Lumbrikus
NAFOs filmer

Lumbrikus artikkelbildeLumbrikus er en ny digital læringsressurs i norsk og naturfag med flerspråklig innhold. På samtlige språksider finner du nå en ny ressursknapp med lenke den nye læringsressusren lumbrikus.no.

Ressursen er tilgjengelig på språkene norsk, arabisk, somali og tigrinja. 

Lubrikus waa casharo laga baranayo afka norwijiga iyo sayniska oo ku turjumaman luuqado badan oo somaligu ka mid yahay. Halkan guji si aad u dhgaysati

Læringsressursen er for alle elever, med muligheter for tilpasninger for elever som er i ferd med å lære seg norsk som andrespråk. Ressursen er bygd opp rundt en skjønnlitterær fortelling med naturfaglig innhold. I tillegg finner man bilder, illustrasjoner, kvisser, filmer, korte faktatekster og lærerveiledning. Fortellingen finnes på norsk, arabisk, somali og tigrinja, og noe av det unike med ressursen er at man kan for eksempel lese og høre på teksten på norsk, mens man ser oversettelsen på somali. I tillegg finnes historien i to versjoner: en kort og en lang. Dette gir store muligheter til å tilpasse bruken av ressursen etter elevens språkbakgrunn og lesenivå.

Les mer

blomst20ny1

Tema: Blomsterplanter

Trinn: 3.-4.trinn

Kompetansemål :

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

•samtale om og sammenligne livssyklusen til noen plantearter

Læringsmål:

Eleven skal kunne:

•navnet på noen av de vanligste markblomstene

•fortelle om livssyklusen til ettårige, toårige og flerårige planter

Casharka: Dhir-ubaxeedka

Yoolka wax barasho: Ardeydu waa in ay:

-          Brataa magacyada dhir-ubaxeedka caadiga ah.

-          Bartaan in dhirtu ay leedahay shuruudo deegaan oo kala duwan

Bartaan sida dhirtu u bacrinto.

Casharkani waxa uu ku haboonyahay fasalada 3-4.

Les mer

Lungene og hjertetTema: Hjertet og lungene

Læringsmål: Eleven skal kunne vite hvordan hjertet fungere og hvordan blodet transporterer næring ut til kroppen. Elevene skal kunne vite hvordan lungene tar oksygenet opp i seg og sender det ut i blodet.

Opplegget består av tekster, ordlister og lydfil.

opplegget passer for trinn. 4.

Casharka: Wadnaha iyo sanbabada.

Yoolka: Ardaydu waa in ay ogaata sida uu wadnuhu u shaqeeyo iyo sida  dhiigu jidhka u gaadhsiiyo nafaqada. Ardaydu waa in ay ogaataa sida sanbabadu oksijiinta u qaadan ee dhiiga ugu gudbiyaan.

Casharku wuxu ka koobanyahay qoraalo, liis-weereed iyo cod.

Casharka waxa loogu talo galay ardeyda dhigata fasalada 4.aad ee dugsiga hoose.

 

 

Les mer

Daruuraha: Skyer

DaruurTema: Skyer

Læringsmål: Eleven skal kunne;

-          beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra naturen (etter 2. trinn)

-          bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner (etter 4. trinn)

Beskrivelse: Bruk atlas på alle trinn. Atlaset egner seg godt til å studere skyer, sammenlikne, samtale om, forklare observasjoner og lage tabeller og statistik. Skriv ut atlaset, laminer det og ta det med ut på tur.

Casharka: Daruuraha

Tuducda Casharka: Ardaygu waa in;

-          uu qeexi karaa, tusaalayn karaa, kana hadli karaa indha indhaynta uu ku sameeyo bay,adda.

-          uu isticmaali karaa erayada sayniska ah si uu u sharxo una soo gudbiyo indha indhaynta uu sameeyay.

Faahfaahin: Ku isticmaal Khariidad fasal kasta. Khariidadu waa ay ku haboontahay in loo isticmaalo barashada daruuraha, la is barbar dhigayo, laga hadlayo, la qeexayo indhaindhayno la sameeyey, la isticmaalo marka la samaynayo shax iyo celcelis. Daabac qariidada oo bacda adag ee loogu tala galay ku kaawiyadee si,aanay kaaqa qoyin oo banaanka u qaado marka aad socodka aadaysid.

Les mer

vannkopperTema: Barnesykdom

Mål for opplæring er at elevene kunne forstår og forklærere hva er barnesykdommen.

Trinn: 3. og 4. klasse

Casharkan waxaa loogu talagalay ardayda dhigata fasalka 3aad iyo 4aad si ay wax uga bartaan xanuunada kala duwan ee caruurta ku dhaca iyo ka hortagga cuduradaad oo loo isticmaalo talaalo kala duwan.

Les mer

Flere artikler …

  • 1
  • 2
nafo logo Innholdsansvarlig: Lene Østli , E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.   - www.morsmal.no