Oversikt over linker til veiledninger for læreplaner knyttet til opplæringen av flerspråklige elever
Veiledning til læreplanen i grunnleggende norsk
Veiledning til læreplanen i morsmål
Oversikt over linker til veiledninger for læreplaner knyttet til opplæringen av flerspråklige elever
Veiledning til læreplanen i grunnleggende norsk
Veiledning til læreplanen i morsmål
Her kan du finne en oversikt over alle linkene til de ulike kartleggingsmateriellet som er omtalt nedenfor
Kartleggingsmateriellet , bokmål - Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Kartleggingsmateriellet, nynorsk - Språkkompetanse i grunnleggende norsk (pdf-format)
Kartleggingsmateriellet - Språkkompetanse i grunnleggende norsk (rtf-format)
Maler til kartleggingsmateriellet : Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Kartlegging av skolefaglige ferdigheter hos nyankomne minoritetsspraklige ungdommer
Språkpermen - kartleggingsverktøy for språkutviklingen hos barn i barnehagealder
Her finner du en felles oversikt over linker til læreplaner som kan være nyttige i opplæringen av flerspråklige elever:
Generell del for Læreplanverket for Kunnskapsløftet
Prinsipper for opplæringen etter Læreplanverket for kunnskapsløftet
Fag og læreplaner for Kunnskapsløftet
Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter
Læreplan i morsmål for språklige minoriteter
Hvem har rett til morsmålsoppplæring og/eller tospråklig fagopplæring?
De elevene som etter kartlegging viser at de har for svake norskferdigheter til å følge ordinær læreplan i norsk har rett til opplæring etter Opplæringsloven § 2-8. Dette innebærer særskilt norskopplæring, og om nødvendig morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring. Denne retten gjelder til man har tilstrekkelig ferdigheter i norsk til å følge ordinær opplæring. Opplæringsloven kan du lese her eller lese loven som er sitert under.
§ 2-8. Særskild språkopplæring for elevar frå språklege minoritetar Elevar i grunnskolen med anna morsmål enn norsk og samisk har rett til særskild norskopplæring til dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen. Om nødvendig har slike elevar også rett til morsmålsopplæring, tospråkleg fagopplæring eller begge delar. Morsmålsopplæringa kan leggjast til annan skole enn den eleven til vanleg går ved. Når morsmålsopplæring og tospråkleg fagopplæring ikkje kan givast av eigna undervisningspersonale, skal kommunen så langt mogleg leggje til rette for anna opplæring tilpassa føresetnadene til elevane. Kommunen skal kartleggje kva dugleik elevane har i norsk før det blir gjort vedtak om særskild språkopplæring. Slik kartlegging skal også utførast undervegs i opplæringa for elevar som får særskild språkopplæring etter føresegna, som grunnlag for å vurdere om elevane har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen.
Kunnskapsløftet - Læreplan for morsmål i språklige minoriteter