Mobile menu

Bildetema

Bildetema

Ordbøker på nett

LEXIN

Skolekassa

Skolekassa

Lumbrikus

Lumbrikus

Flerspråklige Verb

Flerspråklige verb

Flerspråklige fortellinger

Flerspråklige fortellinger

Flerspråklige fagressurser

Flerspråklige fagressurser

Flerspråklig matematikk

Flerspråklig matematikk

Flerspråklig materiell

Flerspråklig materiell

De flerspråklige fortellingene på Tema Morsmål

Apen og krokodillen8Ill: Svetlana VoronkovaDe flerspråklige fortellingene på Tema Morsmål  kan inspirere både barnehager og skoler til å skape inkluderende leke- og læringsmiljøer. Fortellingene gir mange muligheter til å jobbe flerspråklig. Fortellingene er spesielt godt egnet i flerspråklige barnegrupper. Alle som forstår norsk vil ha glede av fortellingene. De som har et annet morsmål kan samtidig få gleden av å lytte til fortellingen på dette språket.

Les mer

Verdens fortellerdag - tips til aktiviteter

Tegning av gapet på en løve som har spist to geitekillinger- fra fortellingen Ansa og BansaIll: NAFOVerdens fortellerdag markeres 20. mars. Vi ønsker å komme med noen forslag til markering av dagen som kan gjennomføres digitalt eller stedlig. Kan du flere enn ett språk? Da er du en ressurs! Barn elsker å høre samme historie igjen og igjen, og barn elsker å høre flere språk! Parallellspråklige bøker passer veldig godt til høytlesning i en mindre gruppe. På Tema Morsmål finner du flere fortellinger som kan passe til høytlesning på flere språk. 

Les mer

Hvordan bruke Flerspråklige fortellinger i barnehagen?

Dhegdheer 10I Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver står det om at barnehagen skal anerkjenne og verdsette barnas ulike språk og kommunikasjonsuttrykk.

Språkveilederen Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat formidler at: "Alle barn vil ha utbytte av å være i et flerspråklig miljø fordi de i møte med språk som er annerledes enn deres eget, kan bli nysgjerrige på andres språk og mer oppmerksomme på sitt eget." 

Les mer

Hvordan bruke Flerspråklige fortellinger på skolen?

De flerspråklige fortellingene kan relateres til alle de ulike læreplanene som finnes i Kunnskapsløftet, både Læreplan i norsk, Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter og Læreplan i morsmål for språklige minoriteter. Arbeid med fortellingene kan berike læringsmiljøet, der alle får mulighet til å bli kjent med ulike språk. Elever med ulike morsmål kan få benytte både sitt morsmål og sin norskspråklige kompetanse i skolearbeidet.

Les mer

Good practice from Norway- Flerspråklige fortellinger

NAFO har produsert og vil fortsette å publisere mange flerspråklige fortellinger på Tema Morsmål. Mange av fortellingene våre er resultat av et tett samarbeid med Fortellerhuset.  Fortellerhuset har skrevet om  samarbeidet på sine nettsider. En artikkel er også er publisert på Norsk Kulturrådets sider. Denne er oversatt til engelsk og artikkelen er delt på en nettside som formidler de beste praksiser i Norden. Vi er glade for at Tema Morsmål blir omtalt på denne siden, og at vi blir beskrevet som "good practice".

Bli inspirert dere også. Les artikkelen her og finn alle våre fortellinger her.

Flerspråklige fortellinger og matematikk

Art HS RammeplanUnder fagområdet Antall, rom og form i Rammeplanen står det blant annet at personalet skal bruke bøker, spill, musikk, digitale verktøy, naturmaterialer, leker og utstyr for å inspirere barna til matematisk tenkning. 


I denne artikkelen finner du et pedagogisk opplegg som viser hvordan fortellingen om Hatteselgeren kan være utgangspunkt for å arbeide med bl.a. dette fagområdet.


Gjennom formidling av litteratur kan personalet blant annet bidra til at barn oppdager og undrer seg over matematiske sammenhenger, at de får ulike erfaringer

Les mer

Å lære gjennom fortellinger - en fagartikkel

De tre oksene 1Fortellinger kan bli fortalt på mange måter – de kan formidles muntlig, skriftlig, gjennom film, presenteres som tegneserier eller gjennom ulike digitale medier.


Å lære noe gjennom en fortelling innebærer en prosess der læring er strukturert rundt en historie som gir mening til lytteren. I etterkant kan det gi en følelse av å være bedre i stand til å håndtere sine omgivelser.

Les mer

NAFO, Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring Innholdsansvarlig: Lene Østli , E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.   - www.morsmal.no