Mobile menu

Bildetema

Bildetema

Ordbøker på nett

LEXIN

Skolekassa

Skolekassa

Lumbrikus

Lumbrikus

Flerspråklige Verb

Flerspråklige verb

Flerspråklige fortellinger

Flerspråklige fortellinger

Flerspråklige fagressurser

Flerspråklige fagressurser

Flerspråklig matematikk

Flerspråklig matematikk

Flerspråklig materiell

Flerspråklig materiell

Veiledning til matematikkbegreper

AdobeStock jente somtenkerpåtallFoto: AdobeStockHva er matematikkbegreper?

Matematiske begreper er idéer eller tanker som finnes om tall og relasjoner mellom tallene. Ulike fag har gjerne egne ord for å beskrive tanker og aktiviteter som gjelder i faget. Matematikk har mange ord som er unik for nettopp dette faget. Addere, multiplisere, desimaltall, forholdstall, prosenter, grafer er eksempler på ord som brukes.

Nettressursen Matematikkbegreper består av hefter som inneholder matematikkbegreper på norsk og ulike morsmål med eksempler og bilder. Heftene er inndelt i kapitler etter følgende tema: Diagram, målestokk, brøk, koordinatsystem, addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon, prosent, priser og penger og geometri.

Hvorfor bruke Matematikkbegreper?

For å kunne hjelpe minoritetselever i matematikk i klasserommet trenger lærere deres å koble elevenes tidligere kunnskap og erfaringer til de nye begrepene som introduseres i undervisningen. Vi kan tenke oss at nettressursen Matematikkbegreper kan ha tre viktige funksjoner.

  • En minoritetselev kan ha både kunnskap om og erfaring med et matematisk begrep på sitt morsmål, men får allikevel ikke aktivisert denne forståelsen når hun lytter til en diskusjon om matematiske problemstillinger på andrespråket. Det kan komme av at hun ikke forstår de ordene som brukes. Eleven vil da ha behov for å lærer det relevante ordforrådet på norsk. Dette for å kunne lytte til, snakke om, og lese og skrive oppgaver i matematikk på norsk. Matematikkbegreper har en slik ordbokfunksjon.

  • Så vil det være situasjoner hvor eleven ikke har tidligere kunnskap om et matematisk begrep. Han eller hun trenger da konkrete, visuelle og engasjerende erfaringer som kan knyttes til matematisk forståelse og regneferdigheter. I en slik situasjon vil det kunne være lettere for eleven å bli introdusert for begrepet på sitt morsmål.

  • Regneoppgaver utføres forskjellige fra land til land. Læreren bør ha et sammenlignende og anerkjennende perspektiv på dette. Ellers kan en elev fort bli forvirret og frustrert når han eller hun lærer en måte å utføre regneoppgaver på skolen, og en annen måte hjemme. Nettressursen Matematikkbegreper kan gi både lærere, foreldre og elever ny innsikt i ulike måter å utføre regneoppgaver på.

 

Hvordan bruke Matematikkbegreper?

  • Matematikkbegreper kan brukes for å finne ord og begreper som skal gjennomgås i undervisningen.
  • Ord og illustrasjoner fra heftet kan henges opp i klasserommet.
  • Matematikkbegreper kan brukes som vedlegg til ukeplan eller arbeidsplan med ord som skal gjennomgås.
  • Ord og illustrasjoner fra heftet kan legges ut på klassens hjemmeside.
  • Heftet kan brukes til å forberede og planlegge tospråklig undervisning i matematikk.
  • Heftet kan brukes til å strukturere forskjellige emner innen matematikk: addisjon, geometri osv.
  • Tospråklige lærere og mattelærere kan bruke hefte for å illustrere og beskrive forskjellige mattebegreper
  • Heftet kan brukes som støttemateriell til å forklare likhet og forkjeller i matematiske operasjoner.
  • I samarbeid med læreren kan heftet brukes av elevene til å lage ord- og formelbøker på eget morsmål.
  • Egenproduserte ord- og formelbøker kan brukes som støttemateriell ved ulike prøvesituasjoner og egenarbeid for elevene.
  • Elevene kan bruke sitt eget morsmål til å skrive forklarende tekster til de ulike ordene. Dette kan elevene gjøre i sine egne bøker/ arbeidsbøker.
  • Ved å tegne egne illustrasjoner til ord kan elevene bruke egne tankerekker for å tilegne seg begrepet de skal anvende.
  • Matematikkbegreper kan brukes som støttemateriell for foreldre ved lekser.

pdfRefleksjonsoppgaver til hvordan Matematikkbegreper kan brukes.

NAFO, Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring Innholdsansvarlig: Lene Østli , E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.   - www.morsmal.no